Nettbutikken Care of Carl blir ekslusiv eneforhandler av Armani-merket Giorgio Armani i Skandinavia. Giorgio Armani er premiumerket i konsernet, a’la Ralph Laurens Purple Label, og designes av Giorgio Armani selv. Fra før av selger Care of Carl også Armani-merkene Emporio Armani og EA7

Foto: Care of Carl
Merket inngår i Care of Carls nye satsning “Luxury Brands” som også inneholder Brunello Cucinelli, Moncler og Brioni.
Den første kolleksjonen fra Giorgio Armani hos Care of Carl inneholder t-skjorter, bukser (og joggebukser), gensere, skjerf, skjorter, jakker og frakker.

Foto: Care of Carl
Armani startet sitt motemerke i 1975, men slo virkelig igjennom internasjonalt da han kledde opp Richard Gere i filmen American Gigolo i 1980. Selv om ingen av plaggene i denne Giorgio Armani-kolleksjonen er de samme plaggene som Richard Gere brukte i American Gigolo, synes jeg å fornemme noe av den samme følelsen i plaggene som i filmen. Det er mykt og litt over-sized. Særlig minner den grå frakken meg om den perioden.

Det plagget i kolleksjonen jeg synes er tøffest, er den vatterte dunjakken. Snittet er annerledes enn andre dunjakker jeg har sett, og denne fungerer like godt til et par flanellsbukser som til jeans eller chinos. Med en litt grov høyhalset genser eller en kasjmirhoodie under er “milliardærlooken” i boks.

Foto: Care of Carl
Ingen av plaggene i Giorgio Armani-kolleksjonen er billige. Prisene ligger fra 3500 for en skjorte eller et skjerf, og opp til 24.500 for en frakk. Ikke billigst, men ganske ekslusivt altså.