Om du hadde spurt meg for noen uker siden om om nevne solbrillemerker hadde jeg sannsynligvis ramset opp merker som Ray-Ban, Oakley og Polaroid, samt brands som Tom Ford, Ralph Lauren og Police. Et merke jeg nok ikke hadde tenkt på er Maui Jim – som faktisk er verdens tredje største produsent av solbriller etter Ray-Ban og italienske Persol.

Merkets røtter strekker seg tilbake til 1980, da den lokale fiskeren Jim Richards begynte å selge solbriller på Ka’anapali-stranden på Maui, Hawaii. Jim Richards gikk under kallenavnet “Maui-Jim”. På 1990-tallet ble selskapet kjøpt opp av en tidligere lokal kaptein, som ble oljemann, Walter Hester. Han ble så imponert over solbrilleparene han hadde kjøpt, at hanlige gjerne kjøpte hele selskapet. Hester er fremdeles konsernsjef i selskapet, som nå holder til i den lille byen Peoria, Illinois – langt unna Hawaiis skarpe sol.

Det er nettopp den skarpe solen og fargene på Hawaii som har gjort Maui Jim-solbrillene så populære. Med sin patenterte PolarizedPlus2®-teknologi, holder  fargene seg sterke og klare samtidig som brillene fjerner 99,9% av reflekser og 100% av farlige UV-stråler. Solbrillene er dyre, men Maui Jim har lojale kunder som  er så fornøyde med solbrillene at de sverger til merket og ikke kjøper noen ande briller etter at de har prøvd dem.

Maui Jim har nå mer enn 125 forskjellige modeller, både med og uten styrke. De selges selvsagt online på mauijim.com, på flyplasser og der du ellers finner solbriller. Det største utvalget i Norge er på Interoptik eller på Oslo Lufthavn.

 

One thought on “Maui Jim solbriller (sponset)

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.